Bokrecension: De fyra elementen

För tre Ă„r sedan dog Emblas tvillingbror Samuel av ett hjĂ€rtfel, bara nio Ă„r gammal. Under de tre Ă„ren har Embla grĂ„tit oceaner av tĂ„rar och lĂ€ngtat och saknat honom otroligt mycket. Nu Ă€r Embla tolv Ă„r och saknaden har absolut inte gĂ„tt över.    Embla ska tillbringa sommaren hos paret KarstĂ©n. Det Ă€r inte alls kul att vara hos dem nĂ€r inte Samuel Ă€r med, för dĂ€r finns ingenting att göra dĂ€r och det fĂ„r bara Embla att sakna Samuel Ă€nnu mer.    Men i födelsedagspresent fĂ„r Embla vĂ€lja vad som helst i en antikaffĂ€r om det kostar under femtio kronor av herr KarstĂ©n (som Embla kallar honom). Embla blir vĂ€ldigt sur, för hon hade önskat sig ett par vĂ€ldigt snygga byxor med stjĂ€rnor pĂ„, och istĂ€llet fĂ„r hon nĂ„gonting frĂ„n en antikaffĂ€r. JĂ€ttekul, tĂ€nker Embla och vĂ€ljer en tivolikarusell med fyra snidade trĂ€figurer pĂ„ hĂ€star och en tom hĂ€st som man kan sitta pĂ„, mest för att reta herr KarstĂ©n. Eftersom att den kostar femtio kronor, och herr KarstĂ©n har lovat, kör de hem med karusellen och stĂ€ller den bakom uthuset sĂ„ den inte ska synas.    Embla sĂ€tter sig pĂ„ karusellen och ur en lĂ„da kommer tre lappar. “Önskar du intrĂ€da i spelet?” stĂ„r det pĂ„ den första. Sedan kommer det en som det stĂ„r “Ja” pĂ„ och en dĂ€r det stĂ„r “Nej”. Eftersom Embla inte har nĂ„got att göra svarar hon “Ja”.    Plötsligt Ă€r Embla med i ett spel som hon inte ens kunde drömma om att det fanns. Spelet kallas “De fyra elementen”, och det gĂ„r ut pĂ„ att man ska ta sig igenom fyra sfĂ€rer: Sammetsbergen, Vattendeltat, Himlavalvet och Eldsklyftan. I varje sfĂ€r ska man klara ett uppdrag, och nĂ€r man klarat sig igenom alla sfĂ€rerna (om man nu gör det) fĂ„r man trĂ€ffa den man lĂ€ngtar efter i Lycksalighetens glĂ€nta. Det Ă€r alltsĂ„ de som lĂ€ngtar efter nĂ„gon som kommer med i spelet.    Alla sfĂ€rer har en ledare, och nu har Umber, ledaren i Eldsklyftan, fĂ„tt för sig att han ska bli hĂ€rskare över spelet och Lycksalighetens glĂ€nta sjĂ€lv. Det gör spelet mycket farligare, för Umber gör nĂ€mligen allt för att stoppa alla deltagare att komma till Lycksalighetens glĂ€nta

Antal sidor i bok ett, De Sju Topparnas Rike: 140 stAntal sidor i bok tvÄ, De Fem Flodernas Stad: 239 stAntal sidor i bok tre, De Tre StjÀrnornas Skog: 170 stAntal sidor i bok fyra, De TvÄ Vulkanernas Stad: 239 st
Genre: Äventyr, Fantasy, VĂ€nskap, Livsöde
NĂ€r jag var mindre var detta en av mina absoluta favoritserier, jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag har lĂ€st dem. Men nu var det lĂ€nge sedan sĂ„ jag tyckte det var dags för en omlĂ€sning av allihop. Visst, jag gillar dem inte riktigt lika mycket lĂ€ngre, men det Ă€r nĂ„got med de hĂ€r böckerna som gör dem sĂ„ himla bra.     Handlingen gillar jag verkligen. Jag Ă€lskar sjĂ€lva idĂ©n att det Ă€r ett spel som man ska klara sig igenom och att det Ă€r uppgifter man ska göra. Det kan vara för att jag alltid skulle vilja göra sĂ„dana uppgifter som de gör i boken. đŸ˜‰ Och sedan att man fĂ„r trĂ€ffa den man lĂ€ngtar efter, sĂ„ bra idĂ©! TĂ€nk om jag hade skrivit dessa böcker, jag fullkomligt Ă€lskar handlingen!    Sedan Ă€r det personerna. Alla har verkligen sin egen personlighet och mĂ„nga av dem Ă€r det svĂ„rt att inte tycka om. Visst, det finns en person som Ă€r vĂ€ldigt överdriven, men jag antar att det Ă€r för att man absolut inte ska tycka om honom. Annars sĂ„ gillar jag mĂ„nga av personerna, i alla fall alla dem som man fĂ„r lĂ€ra kĂ€nna bĂ€st i böckerna.     Serien Ă€r liiite förutsĂ€gbar men den tar Ă€ndĂ„ andra vĂ€ndningar sĂ„ man kan inte veta precis vad som ska hĂ€nda. Det Ă€r det som gör böckerna sĂ„ otroligt spĂ€nnande och svĂ„ra att sluta lĂ€sa i. Men det Ă€r nĂ„got annat som gör dem bra med, men jag kan inte riktigt sĂ€tta fingret pĂ„ vad
     Endel saker i böckerna gĂ„r absolut inte ihop sig, men det Ă€r bara smĂ„ detaljer som antagligen mest jag la mĂ€rke till för att jag lĂ€st böckerna sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger.     Böckerna Ă€r vĂ€ldigt lĂ€ttlĂ€sta, jag lĂ€ste dem jĂ€ttesnabbt. Det Ă€r nog bĂ„de för att texten Ă€r rĂ€tt stor och för att handlingen Ă€r lĂ€ttsmĂ€lt. Det betyder inte att den inte Ă€r tĂ€nkvĂ€rd eller sĂ„, utan att den Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att förstĂ„. Sedan Ă€r det en del saker som Ă€r med i alla böckerna, början Ă€r rĂ€tt lik och det blir lite trĂ„kigt nĂ€r man lĂ€ser alla böckerna i princip pĂ„ i ett svep, men det gör inte sĂ„ dĂ€r vĂ€rst mycket – vissa saker var precis likadana och de kan man bara ögna igenom om man vill.     Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att se bilder i huvudet nĂ€r man lĂ€ser, och det tycker jag Ă€r vĂ€ldigt viktigt med en bok sĂ„ det Ă€r bra.