Bokrecension: De besatta

Norstedts tog beslutet att Ă„ter ge ut A S Byatts bok frĂ„n 1990, ,och det Ă€r jag mycket glad för! Jag lĂ€ste den dĂ„ den kom ut och blev helt golvad. Den har stannat kvar i mig sedan dess och pĂ„verkat min lĂ€sning, sĂ„ nĂ€r jag nu fick chansen att lĂ€sa om den, ville jag för allt i vĂ€rlden inte missa det!

Vi fĂ„r trĂ€ffa forskningsassistenten Roland Mitchell som av en slump hittar brev av en berömd brittisk poet, Randolph Henry Ash, som tyder pĂ„ att han hade en affĂ€r med en annan berömd poet, Christabel LaMotte. Detta Ă€r sensationella upptĂ€ckter om det skulle vara sant, sĂ„ Roland börjar att i det tysta undersöka saken. Han tar hjĂ€lp av en expert pĂ„ Christabel LaMotte, Maud Bailey, som Ă€r en slĂ€kting till LaMotte. Det visar sig att det inte Ă€r helt lĂ€tt att utföra en undersökning utan nĂ„gon annans vetskap eller att lĂ„ta bli att avslöja hur viktig den hĂ€r upptĂ€ckten Ă€r. Hur lĂ„ngt ska man gĂ„ i vetenskapens namn? Hur mĂ„nga principer ska man rucka pĂ„ för att komma till mĂ„let? Hur intresserad kan en mĂ€nniska bli av nĂ„got utan att bli besatt av detta? NĂ€r blir man besatt av nĂ„got? Dessa frĂ„gor och mĂ„nga till, Ă€r det som Byatt tar upp i denna bok. Romanen har flera lager, mĂ„nga nivĂ„er och Ă€r en utomordentligt skriven bok om litteratur, om kĂ€rlek till litteraturen och om lĂ€sande. Det var den första boken jag lĂ€ste av det slaget, dĂ„ för 30 Ă„r sedan och jag blev helt tagen. De besatta gav mig en favoritgenre, men dĂ„ den var en av de första i sitt slag pĂ„ den tiden, var det svĂ„rt att hitta böcker i samma genre. Men med tiden har det blivit fler och fler, men den första gĂ„ngen jag lĂ€ste De besatta kommer för alltid vara en speciell lĂ€supplevelse. Liksom boken Ă€r Ă€n idag. 30 Ă„r har gett mig mer livserfarenhet och större kunskap inom litteratur och jag mĂ€rker att min lĂ€supplevelse av denna bok ocksĂ„ har mognat och fördjupats – som ett gott Ă„rgĂ„ngsvin, starkt och mustigt.