Bokrecension: Där kräftorna sjunger

Det är snart ett år sedan jag läste den här boken och jag trodde jag hade recenserat den redan, men här kommer recensionen ialla fall! Jag är alltid lite skeptisk mot böcker som alla lovsjunger, men ibland så stämmer lovsången. Ett exempel på detta är Delia Owens FANTASTISKA bok Där kräftorna sjunger.

Kya Clark växer upp i våtmarken tillsammans med sina föräldrar och 4 äldre syskon. Pappan super och misshandlar mamman och till slut lämnar hon familjen. De andra syskonen försvinner en efter en tills det bara är Kya och pappa kvar. Fast han försvinner också så småningom och Kya tvingas överleva ensam. Nöden är uppfinningarnas moder heter det, och på något sätt överlever Kya. Tills en dag hon blir anklagad för mord på stadens gullgosse Chase Andrews. Ska fördomarna segra eller kommer Kya att klara sig? Alla tror att Kya är en oblidad enstöring, men det dom inte vet är att hon är en väldigt kunnig biolog.  Man får följa Kya och hennes liv och möta hennes motgångar, liksom medgångar, hat liksom kärlek, glädje och sorg. Romanen är en skrämmande skildring av gruppmentaliteten i ett litet samhälle, men samtidigt en hyllning till naturen och till att våga gå sin egen väg, att vilja inte bara överleva utan också leva. Boken är fantastisk och det är sällan man möter en sådan här bok, som så tydligt lär en om livet, om att leva och om kärleken till naturen. De olika karaktärerna blir så levande, liksom naturen och djuren. Man ser på naturen på ett nytt sätt.