Bokrecension: Där drömmar blir till

Vem har aldrig drömt om att deras drömmar plötsligt skulle förvandlas till levande världar? Olivia Bergren, huvudpersonen i Där drömmar blir till får just den drömmen uppfylld. Det finns en plats hon endast kan besöka när hon sover och när hon vaknar upp tror hon att det bara är vanliga drömmar. Men när hon ärver ett guldhjärta av sin gammelmormor Marie börjar hennes liv förändras. Hennes nya vän Johnny i klassen visar sig ha samma förmåga som Olivia att vandra genom drömmar.  När han plötsligt försvinner bestämmer sig Olivia för att bege sig till den andra världen, Enderra, för att rädda honom. Men det visar sig bli svårare än hon anat då guldhjärtat är ett mäktigt magiskt föremål och hon själv dess väktare. Det är hennes livsuppgift att skydda hjärtat och i Enderra finns fiender som skulle kunna döda för att få ta del av guldhjärtats kraft. Det blir en maktkamp utan dess like.

Emma Andersson, bokens författare, verkar också ha fått denna dröm uppfylld. Hon är en av få som lyckats få sin bok utgiven vid ung ålder och det är helt klart en fantastisk debut. Jag häpnar inte bara över den spännande berättelsen utan dessutom över det detaljerande, beskrivande språket. Boken utspelar sig i både vår värld och en magisk sagovärld vilket får mig att tänka på favoritböcker som Bläckhjärta och Ögat över månskäran. Det finns likheter, men bara positiva sådana. Det som var mindre bra med boken var att jag inte alltid hängde med i Olivias tankegångar. Hon kunde ibland kännas väl närblind, men hur ofta tänker man inte så om karaktärer? Emma Andersson är ett bevis på att ålder inte är ett hinder för att lyckas. Bli inspirerade! Detta är en bok många av er kommer att älska.

Fortsättningen Mardrömmar kommer troligtvis ut i slutet av 2012!Skrivet av Elin

Inlägg senast uppdaterat: 17 februari, 2022