Bokrecension: Brobyggarna – Jan Guillou

När de tre fiskarsönerna Lauritzen förlorar sin far och farbror ute till sjöss under en häftig storm så hamnar ansvaret att försörja familjen på dem. De börjar arbeta som lärlingar till en repslagare som bor inne in staden Bergen, eftersom att de själva bor ute på landet och när man sedan upptäcker att de tre pojkarna är ovanligt tekniskt begåvade så utbildas de till järnvägs- och brobyggare. Sönerna utexamineras många år senare som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden, som då var ett av Europas bästa universitet. Året är 1901, och meningen var att de skulle återvända till Norge för att bygga järnvägar. Tyvärr så ställer kärleken till de för dem. Den ene flyr till Tyska Östafrika efter att ha blivit bedragen, men hamnar ändå på ett järnvägsbygge. Den andra flyr också på grund av kärlek, men till London. Det är bara den äldste brodern Lauritz som återvänder till Norge för att återgällda deras utbildningar, genom att ansluta sig till järnvägsbygget på Hardangervidda. Man får sedan följa Lauritz liv, parallellt med brodern som flydde till Afrika, genom ett århundrade av tekniska genombrott och blodiga krig.

Jag måste säga att boken är en av de bättre jag läst! Jan Guillou har anpassat språket i boken till det tidiga 1900-talet där boken utspelar sig och den kan därför vara lite svårläst ibland med konstiga ord och meningar, men det är ändå roligt med utmaningar och som en extra guldkant så utvecklar man även sitt ordförråd. Jag skulle inte säga att det finns något direkt budskap med boken, det är helt enkelt bara en riktigt bra historia. Man lär sig också mycket när man läser boken, om olika kulturer, till exempel de olika kulturerna i Afrika, och hur det var att leva på den tiden. Man märker att författaren har skaffat mycket fakta innan han skrev boken.

Vissa kanske tycker att det är jobbigt med en ”parallell” historia, och att berättelsen kan avstanna, när man hoppar från den ene broderns liv i Afrika till den andres i Norge (den tredje brodern får man inte läsa något om), men jag tyckte att författaren lyckades bra där därför att det var bra fart hela tiden och det var dessutom spännande. Boken var aldrig trög och det är väldigt lätt att bli sådär riktigt uppslukad i läsandet när man också skapar egna bilder i huvudet till det man läser. När jag först fick boken så var jag lite skeptisk till den, jag tyckte att den var för lång och så men den var verkligen värd att läsa!

Jag skulle rekommendera själva historien till alla eftersom att det var en fantastisk berättelse! Men språket var ganska svårt och du behöver ha en viss läsförståelse för den, men det är mest enskilda ord som kan vara lite svåra. Till alla bokslukare som älskar en bra berättelse så kan jag lova att den här boken inte kommer göra dig besviken, och det är ett extra plus om du är lite intresserad av historia för som jag sa så lär man sig mycket av den. Den här boken utspelar sig mellan åren 1900-1919 och du kan därför räkna ut att du inte kommer få följa hela deras livshistoria, men den var den första av tre delar så du kommer förmodligen få resten i de andra två böckerna.

/Vilhelm Westberg, årskurs 8, vt 2012.