Bokrecension: Brisingr

Titel: Brisingr

Författare: Christopher Paolini.

Genre: Fantasy

Sidor: 792

Handling:
“Brisingr” Ă€r tredje delen i serien “Arvtagaren” av Christopher Paolini. För att förstĂ„ Brisingr, bör man kanske ha lĂ€st första boken, Eragon. Och andra boken; Den Ă€ldste.
“Kampen mot Imperiet blir allt intensivare. Samtidigt hotas alliansen av inbördes slitningar. DvĂ€rgarna Ă€r splittrade, och mellan mĂ€nniskor och kuller blir stĂ€mningen allt mer spĂ€nd. Om den ondskefulle Galbatorix ska kunna störtas mĂ„ste alla AlagĂ€sias slĂ€kten enas. Men Ă€nnu vet ingen hur man ska kunna besegra den mĂ€ktige fienden. Ju nĂ€rmare slutstriden Eragon och Saphira kommer, desto mer akut blir frĂ„gan om varifrĂ„n Galbatorix fĂ„tt sina oförklarliga krafter. Och svaret Ă€r hĂ€pnadsvĂ€ckande
”

Mina kommentarer:
Tredje delen i “Arvtagaren” Ă€r nu avklarad. Brisingr försökte jag börja lĂ€sa utan förhoppningar, just för att inte bli besviken. Böcker med mĂ„nga uppföljare tappar ju gĂ€rna greppet. Men icke denna icke! Fyy fasen vilken bra bok. Och jag ska erkĂ€nna att i slutet kom faktiskt en och en halv tĂ„r.. NĂ€stan mer. Har ni sett filmen “Lida”? Ni vet, den jag inte kan se lĂ€ngre?.. Hon fĂ„r ju dödspanik pĂ„ den stackars författaren som hade tagit livet av hennes favoritkaraktĂ€r. Jag förstĂ„r hennes kĂ€nslor nu. Nog för att jag beundrar Christopher Paolini. Men sĂ„ fĂ„r den inte sluta! Fick sitta och pĂ„minna mig sjĂ€lv om att det var en bok jag lĂ€ste.. 😉 Hur som helst, en mycket bra bok! Och jag lĂ€ngtar efter den sista för att fĂ„ veta hur allt slutar! Nog vet man vĂ€l egentligen hur allt slutar.. men jag vill veta hur vĂ€gen dit ser ut. Boken verkar komma ut i USA i slutet av 2011, sĂ„ den kommer nog till Sverige i början av 2012 kan jag tĂ€nka mig. Tur att jag inte lĂ€ste alla böckerna för mĂ„nga Ă„r sen dĂ„, dĂ„ kanske jag hade glömt dem 🙂

Betyg:
I min Book of fame fĂ„r den: 5. Christopher Paolini fortsĂ€tter glĂ€nsa!

PĂ„ Ă„terseende!