Bokrecension: Bläckhjärta

Hej!

Jag lovade er i förra inlägget att recensera bläckhjärta och det har jag nu gjort. Jag vill även tipsa er om min bästis blogg: http://kaajass.blogg.se/ . Kajsa (hennes namn) skriver sjukt bra recensioner! Så kolla in den!

Bläckhjärta av :

Bläckhjärta är den första boken i en trilogi. Författaren som skrivit boken heter och kommer från Tyskland. Alla böcker som jag sett från Cornelia handlar om fantasy. Några av hennes böcker heter: Levande skuggor, Spökriddaren och hans väpnare och Drakryttaren. Det jag tycker är typiskt med Cornelia är att hon får till spänningen med berättelsen och hur vissa karaktärer känner i vissa tillfällen. De böckerna jag läst från Cornelia är Bläckhjärta och Bläckmagi och håller även på att läsa Bläckdöd som är efterföljarna till Bläckhjärta.

Bläckhjärta handlar om en flicka som heter Meggie och hennes pappa Mortimer, som kallas Mo. Meggie flyttar alltid runt i olika städer, men i berättelsens inledning har det stannat på en plats en längre tid. En natt när hon tittar ut från sitt fönster står en man där och ser på henne. Genast blir hon rädd och går in till Mo. Han följer med henne in till rummet och mannen står fortfarande kvar. Mo släpper in mannen i hallen och Meggie smyger efter.
“-Du står ju fortfarande här! sa Mo.
-Gå och lägg dig, Meggie. Genast. Han hade den där lilla rynkan över näsan som han bara hade när han var riktigt bekymrad och han såg rakt igenom henne, som om han i tankarna var någon annanstans. Misstanken i Meggies bröst växte och flaxade som en svart fågel.
-Skicka iväg honom, Mo! sa hon medan han föste iväg henne mot hennes rum.
-Snälla skicka iväg honom. Jag tycker inte om honom…”
Morgonen därpå väcks Meggie tidigt av att de ska ge sig iväg! När hon går in till verkstaden (som de äger) håller han i en bok och det är där hela berättelsen börjar på riktigt. Vad är det egentligen för bok som han håller i? Varför reser de runt? Vem är främlingen vid fönstret? Vart finns Meggies försvunna mamma? Varför blir hennes pappa kallad Trolltunga? Alla mörka hemligheter döljer sig ännu för de som inte har öppnat Bläckhjärtas bokpärm. De som har gjort det hör alltid bokens mässande röst inuti huvudet. När du slagit upp Bläckhjärtas pärm kommer den alltid finnas i ditt hjärta!

Språket är målande, mjukt, välförklarat och lätt att hänga med i men aldrig tråkigt att läsa. Man kommer alltid väl ihåg vem som är vem i boken.

Cornelia vill förmedla spänning och äventyr i en ny superbra fantasybok som skiljer sig från alla andra som jag har läst. Jag kan känna igen mig i alla Meggies välbeskrivna känslor och tankar, även andra karaktärers handlingar, känslor och konsekvenser. Ibland tror jag att tid och rum inte existerar när jag läser boken tills någon säger till mig att sluta läsa, först då kommer jag ihåg att jag inte är i bokens värld. Jag tycker boken var delvis filosofisk och spännande. Som ett omöligt hot från alla sidor. Just filosofin kommer från hur Meggie känner kärlek för böcker och hur hon rent ut sagt hamnar i hav med böcker och mörka hemligheter hon inte trodde existerade.

Det som jag tycker var mest spännande var i slutet i boken, då allt såg som mörkast ut. Det var jättespännande och intressant! Enligt mig skriver mer levande än J.K. Rowling (som skrev Harry Potter). Jag tycker att hon har mer levande beskrivningar av miljöer och olika karaktärers personligheter. Jag tycker den är läsvärd till hundra procent! Sätt igång och läs den!