Bokrecension: Billy Summers

Stephen King Àr ett varumÀrke som sÀljer sig sjÀlv. StÄr hans namn pÄ en bok sÄ sÀljer den. Jag har tidigare sagt flera gÄnger att jag tycker att hans böcker Àr nÄgot ojÀmna. King spottar ur sig böcker i en hiskelig takt, men alla hÄller inte samma höga kvalité. Hans senaste bok, Billy Summers, hör dock till dessa böcker dÀr Stephen King visar upp sig frÄn sin bÀsta sida. Allt det som gör King sÄ bra finns hÀr: pricksÀkra personportrÀtt, en sprÄklig elegans, en historia med driv, en lÄngsamt uppbyggande spÀnning och ett cresendo som bara King kan Ästadkomma.

Billy Summers Ă€r en dekorerad marinsoldat, numera kontraktsmördare som beslutar sig för att lĂ€gga av. Bara ett sista jobb – det Ă€r bra betalt och pengarna behövs nĂ€r Billy ska börja om pĂ„ nytt. Men naturligtivis Ă€r jobbet inte enkelt. Det krĂ€vs av Billy att han lever undercover i flera mĂ„nader. Sedan mĂ„ste han försvinna utan ett spĂ„r. Enkelt, det Ă€r ju detta han Ă€r bra pĂ„. Vad kan gĂ„ fel? En hel del faktiskt, det kommer Billy att bli varse. Planera kan man alltid göra, men vad sĂ€ger att planerna gĂ„r i lĂ„s? SĂ„dant kan man inte kontrollera. SĂ„ Billy fĂ„r med andra ord hĂ€nderna fulla.  King visar upp mĂ€nniskans bĂ€sta och henne sĂ€msta sidor.: kĂ€rlek, vĂ€nskap och försoning kontra hat, svek och hĂ€mnd. Vad gör en mĂ€nniska god respektive ond?  Sedan Ă€r det lite kul att King refererar till sin roman Varsel och hotellet som spelar en huvudroll i den boken.  King briljerar och det Ă€r en fröjd att lĂ€sa den hĂ€r boken! 600 sidor kĂ€nns som ingenting. En bladvĂ€ndare med andra ord. LĂ€s den!