Bokrecension: Barkhe fortsätter

Titel: Barkhes son
Författare: Bodil Mårtensson
Serie: Barkhe-trilogin del 2
Genre: Historisk roman

Barkhe-trilogin drabbade mig hårdare än vad jag väntat mig och jag läste ut nummer två i serien på nolltid. Tyvärr har jag inte haft tillgång till internet på skidsemestern vilket gjort att jag ligger lite efter med bloggeriet. Den här boken tillhör alltså förra årets läsning…

Som jag nyss sa så drabbades jag ganska hårt av nummer ett (även om det kanske inte framgick i recensionen) och jag gav mig därför genast i kast med den andra boken. Nu kommer jag att spoila ganska friskt så den som inte läst boken och planerar att göra det gör bäst i att läsa något annat.

I förra boken gick flickorna Barkhe en ny styvmor. Barkhes hustru är paniskt rädd för att föda och försöker med all upptänklig list hindra sin make från att göra henne gravid. Detta fungerar en tid, men snart nog är hon gravid. Till sin hjälp har hon hushållerskan Lykke som visar sig vara en orubblig klippa för hela familjen. Den nye vakten ”Ismannen” är dock allt annat än hjälpsam, kanske är han ännu farligare än vad han verkar utåt?

Hjälpredan Lars gör en två fruktansvärda upptäckter när han följer efter sin far och Barkhe ut i skogen. Kan han stå ut med att hålla det han sett och hört för sig själv? Han och Magde Barkhe ger sig ut på en resa som visar sig vara mycket farligare än de kunde räkna med. Snart nog befinner de sig i händelsernas centrum och svävar i ännu större fara än förut.

Hanna väcker sin fars misshag eftersom hon vägrar berätta om den yngre systerns rymning. För att undvika att hon ställer till med fler bekymmer sänds hon till hovet i Köpenhamn för att söka efter en lämplig make. I Köpenhamn finns inte bara en tilltänkt man utan också faderns före detta älskarinna, den elaka Elna. Elna sätter en boll i rullning som får enorma konsekvenser inte bara för Hanna utan också för hennes far.

Som ni hör är det snabba puckar som gäller i del två. Lite väl många och lite väl snabba kan jag tycka. Nackdelen med den här boken är att Mårtenssons fint utmejslade personporträtt totalt krackelerar… Hanna som stått för det eftertänksamma och lugna gör en total kovändning och kastar sig handlöst in i en märklig scen. Men det som irriterar mig mest är nog personporträtten av samtliga män (utom Ehnhjärta, Lars och engelsmannen) som hänsynslösa pedofiler! Jag förstår att bilden av kvinnor/flickor var annorlunda på den tiden, men varför skulle ALLA vara svin? Hannas blivande make blir verkligen lök på laxen…

Jag vill fortfarande läsa vidare, men den här delen kändes betydligt mindre välskriven och mer klichéartad.

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022