Bokrecension: Babbeldrottningen

Författare: Meg Cabot
Förlag: Hot Spot
Sidor: 309
Serie: Babbeldrottningen #1
Originaltitel: Queen of Babble

Handling:
Amerikanska Lizzie Nichols har problem. Efter att hennes brittiske pojkvĂ€n visat sitt rĂ€tta jag Ă€r hon ensam i London, och vet varken var hon ska bo eller hur hon ska försörja sig. Livet efter college har gĂ„tt utför av en och samma anledning: att hon alltid sĂ€ger fel saker vid fel tillfĂ€lle. Att hon inte kan bevara en hemlighet, inte ens behĂ„lla minsta lilla sak för sig sjĂ€lv! Vad som Ă€n stĂ„r pĂ„ spel. Och sĂ„ trĂ€ffar hon pĂ„ den charmige slottssonen Luke

Omdöme:
NĂ€r jag först började lĂ€sa den hĂ€r boken i skolan, tĂ€nkte jag: “Vad Ă€r det hĂ€r för bok!?”. För den var lĂ„ngtrĂ„kig och jag kom inte riktigt i “kontakt” med kĂ€nslorna och karaktĂ€rerna. Men nu i efterhand tror jag att det beror pĂ„ miljön i klassrummet: lite stökigt och inte sĂ„ tyst.

SĂ„ efter nĂ„gon vecka tog jag hem den och stĂ€llde den i bokhyllan igen. Och sĂ„ efter en impuls tog jag fram den (förr) förra veckan och började lĂ€sa lite smĂ„tt i den och jag upptĂ€ckte att den var riktigt, riktigt bra! Jag fastnade lĂ€tt för Luke, han var sĂ„ charmig, rolig och omtĂ€nksam! Och Ă€ven för huvudpersonen Lizzie, fast jag undrar hur hon lyckas försĂ€tta sig i sĂ„dana konstiga situationer

Hennes (f.d) pojkvÀn Andrew var ju Àrligt talat en skitstövel. SÄ nog om honom.

Meg Cabot har varit en lite till och frĂ„n favoritförfattare för mig. Jag gillade inte hennes serie Allie Finkles regler för tjejer, fast den Ă€r för mer 9-12 Ă„rsĂ„ldern, och En prinsessas dagbok var ibland jĂ€ttebra och ibland liiite mindre bra. Men hennes böcker Washington D.C. och Nu eller aldrig gillar jag vĂ€ldigt mycket och Ă€r nĂ„gra av mina favoritböcker. Och nu Ă€r Ă€ven Babbeldrottningen med den pĂ„ listan.