Bokrecension: Aniara av Harry Martinson

Titel: Aniara
Författare: Harry Martinson
Förlag: Bonnier pocket

InlÀgg skrivet av Hanif.

Harry Martinson Àr en av de stora svenska poeterna och författarna. Han dog 1978, men innan dess hann han fÄ Nobelpriset i litteratur 1974. Aniara Àr ett rymdepos med 103 sÄnger. All text Àr dikt eller poesi, ibland pÄ vers som rimmar och ibland inte.

Det handlar om en man som Àr mimarob, det vill sÀga han sköter en maskin (miman) som kan se ut i rymden och visa bilder frÄn jorden och andra vÀrldar. Jorden hÄller pÄ att förstöras och mÀnniskorna mÄste flytta ut i solsystemet. Han och mÀngder av mÀnniskor blir satta att fly pÄ stora rymdskepp, sÄ kallade goldondrar. Men just Aniara missar pÄ nÄgot vis sin destination, kommer ur kurs och hamnar i hög fart mot Lyrans stjÀrnbild lÄngt borta.

Det mesta av boken Ă€gnas Ă„t den vanmakt huvudpersonen kĂ€nner och sĂ„ smĂ„ningom Ă€ven alla andra ombord. De fĂ€rdas Ă„r ut och Ă„r in genom den svarta rymden. Att se de bilder miman genererar blir som en drog och maskinen börjar hedras som en gudinna. Hon erbjuder flykt.  Men till och med miman slutar fungera för att hon ser allt hemskt som mĂ€nniskan gör. MĂ€nniskorna ombord blir allt mer desperata och skapar olika religiösa sekter och illusioner för att döva sin Ă„ngest och tankar pĂ„ sin förestĂ„ende död.

HuvudkaraktÀrens sinne blir allt mörkare nÀr Aniara, likt en sarkofag, drar fram i det nattsvarta. Han liknar deras fÀrd vid en blÄsas resa i ett glas. En blÄsa fÀrdas sÄ lÄngsamt sÄ att det tar tusen Är för den igenom en glaskropp. Ett ljusÄr Àr en grav.

Boken Ă€r dyster och inte det mest lĂ€ttlĂ€sta man kan hitta i bokhyllan. Men eftersom den Ă€r skriven pĂ„ vers och inte speciellt omfattande sĂ„ behöver man inte gripas av panik nĂ€r man försöker vara kulturell. MĂ„nga kanske tragglar sig igenom sig denna bara för att ha lĂ€st den, men jag tycker den har en del att tillföra förutom det.  Den fĂ„r sju kakor, en extra lite pretentiös.