Bokrecension: Anfall som försvar

Ni vet den där känslan av trygghet i läsningen, att man vet vad man får och att det kommer att bli bra? Så är det att läsa Marc Cameron som har skrivit de senaste böckerna om Jack Ryan i Tom Clancys anda. Boken heter Anfall som försvar (Bookmark, 2020).

Kineserna stjäl ett avancerat AI-program, Calliope, vilket kan ställa till med stor förödelse. Denna AI är inte som andra, utan en tänkande varelse, ett rovdjur med förmågan att hacka och kontrollera all elektronisk utrustning. President Jack Ryan och Jack Ryan Jr tillsammans med Kollegiet, försöker på varsitt håll att hitta Calliope. Samtidigt kidnappas en präst i Indonesien, men han lyckas få iväg ett sms till en vän. Meddelandet nämner bl a en AI vid namn Calliope. Vännen är ingen mindre är Förenta Staternas President. Ska Jack Ryan kunna rädda sin vän från en säker död, samtidigt som han måste rädda världen från en katastrof? Man vet vad man får när man läser Clancy/ Cameron. Det är full action från första sidan, inga överraskande tvister i historien. Det enda negativa att säga, är nog att den bitvis var lite seg. Visst brukar Cameron ingående beskriva vapen, stridsutrrustning, fartyg, ubåtar etc, men nu var det extra mycket – även extra av “onödigt kringprat”. Det är förvånande, för det brukar verkligen inte vara så. Som bok betraktad är Anfall som försvar mycket bra, men som just Jack Ryan-bok tillhör den inte en av de bättre. Men – det är väl inte heller rätt att hela tiden vara tvungen att överträffa sig själv, vilket författaren hittills gjort i denna serie.