Bokrecension: “28 timmar på ett dygn”

Titel: “28 timmar på ett dygn: En karriärmammas dagbok” Originalets titel: “I don’t know how she does it”Författare: Allison PearsonAntal sidor: 427Förlag: Bonnier PocketUtgivningsår: 2011

Baksidetext:Kate Reddys mest saknade tillgång är tid. Hon slänger sig dagligen mellan föräldramöten, syltburkar till barnens basar, hoppborgar, kundrapporter, sex (för trött), möten och mansgrisar på jobbet som tittar på hennes bröst som om de vore på rea. Hon kan jonglera nio olika valutor i fem olika tidszoner och förflytta sig själv och två barn hela och rena (nåja) ut ur huset på en halvtimme.Kate Reddy är sinnebilden för en kvinna på gränsen till nervsammanbrott när hon försöker kontrollera en maktmedveten barnflicka, en försummad äkta man, två förebrående barn, en dålig chef och en mejlromans. Kan man ha allt?

Mitt ömdöme: Den här boken var verkligen en positiv överraskning. Den är så rolig att jag får konstiga blickar av sambon när jag skrattar högt flera gånger varje sida. MEN, den är inte bara rolig – den är faktiskt riktigt seriös och välskriven. Det finns en stor gnutta allvar och ett tydligt budskap – framfört på ett skickligt vis. Dessutom tror jag att de flesta kvinnor finner hög igenkänningsfaktor i den här boken, liksom jag själv gjorde. Boken blir både en skön stunds avkoppling OCH en varningsklocka.Det som drar ner betyget är att boken är onödigt lång. Pearson hade utan problem kunnat skippa 100 eller tillochmed 200 sidor. Dessutom blir det alltför kännbart att den här boken har mer än tio år på nacken (den gavs ut för första gången år 2002). Men jag tycker ändå att ni ska läsa den här boken – humorn är oslagbar!