Bokrecension: 2020 – en framtidsoptimistisk roman

Jesper Weithz Ă€r författare, grafisk formgivare och journalist, som har varit med att grunda Expo och klimatmagasinet Effekt. För mig var han en ny bekantskap, men en icke alls otrevlig sĂ„dan. Jag har lĂ€st hans senaste roman 2020 – en framtidsoptimistisk roman (Ordfront, 2020).

Vi fĂ„r möta Panter Allglans, som föds 2020, samma Ă„r som FN förklarar tvĂ„gradersmĂ„let omöjligt att nĂ„. Panter vĂ€xer upp i en förort till Stockholm, boendes i ett flerfamiljshus belĂ€get mellan en mur och en motorvĂ€g. Han bor med sin mamma och storasyster i en etta. Vad vi fĂ„r möta Ă€r en framtidsdysopi som pĂ„ ett sĂ€tt Ă€r dyster – sociala klyftor har ökat, det sociala vĂ€lfĂ€rdssystemet har förĂ€ndrats i grunden – pĂ„ andra sĂ€tt positiv – den digitala tekniken har gjort stora framsteg och Ă€r en integrerad del av det mĂ€nskliga livet. Panter har tur att stöta pĂ„ Barbara F Furbachs filmer pĂ„ Youtube och blir inspirerad till att förĂ€ndra, inte bara sitt eget, utan Ă€ven hela planetens liv.

Vad vi möter Àr en mörk satirisk roman om klimatkris och klimatÄngest. Jag vet inte om författaren Àr ironisk eller verkligen menar det som sÀgs, förmodligen bÄde och, med tanke pÄ hans klimatengagemang. Det Àr lite skrÀmmande tycker jag, om mÀnniskan jÀmstÀlls med djuren, liksom det Àr skrÀmmande vad det sociala grupptrycket i samhÀllet kan göra med mÀnniskans uppfattningar och vÀrderingar. Vi ser det redan nu, i och med hajpen kring Greta Thunberg.

Romanen Ă€r mycket tankevĂ€ckande, mycket vĂ€lskriven – och gör en galen pĂ„ den mĂ€nskliga karaktĂ€ren. Liksom vi nu har upphĂ€vt de tvĂ„ könen, kanske vi sĂ„ smĂ„ningom – liksom i romanen – ocksĂ„ kommer att upphĂ€va grĂ€nserna mellan mĂ€nniska och djur, att vi alla Ă€r ett.